Hiernumaals
Vraag van lezer Paul Grefte: Er is volgens het boeddhisme geen ziel. Maar er zijn allerlei beschrijvingen van ‘bijna-doodervaringen’ en van min of meer onafhankelijke bewustzijnsvormen in het hiernamaals. Hoe is dit te rijmen?
Als mensen mij vragen of ik boeddhist ben, dan zeg ik vaak dat ik me ongeveer tachtig procent boeddhist noem. Heel veel zaken kan ik met een gerust hart onderschrijven, zoals bijvoorbeeld het begrip van de vier Edele Waarheden. Maar als het over wedergeboorte gaat, hou ik liever een slag om de arm en zeg ik dat ik hoop mijn dood bewust mee te kunnen maken; dan kan ik getuige zijn van wat er daarna precies gebeurt. De Boeddha noemde wedergeboorte en de uitwerking van de wet van oorzaak-en-gevolg ook wel eens een acinteyya-dhamma: een belevingsgebied waar we beter niet te veel over kunnen speculeren als we het niet precies weten. Speculeren leidt immers niet direct tot werkelijke wijsheid volgens het boeddhisme.
Maar dit verwijst wel naar een….
Boeken En Columns
Frits Koster heeft vele jaren columns verzorgd in “Boeddha Magazine” en in de SIMsara. Daarnaast heeft hij een aantal (audio)boeken gepubliceerd met betrekking tot de beoefening van mildheid en compassie, vipassana- of inzichtmeditatie en boeddhistische psychologie.